Norovirus in de Liefkenshoek!!!!

Norovirus is een groep van virussen die belangrijke verwekkers van diarree zijn. Er wordt geschat dat wereldwijd 50% van alle acute episoden van gastro-enteritis (buikgriep) door deze virussen worden veroorzaakt. Het norovirus is een zogenaamd “positive sense” RNA-virus.

Het virus komt geregeld in de vorm van epidemieën op relatief kleine schaal voor. Het is zeer besmettelijk en treft mensen van alle leeftijden. Het virus wordt overgedragen via voedsel en water dat besmet is met ontlasting (feces), via direct contact met een besmet persoon[1] en via aerosolvorming van het virus waarna het verschillende oppervlakten besmet[2] (bijvoorbeeld de deurkruk of het lichtknopje van het toilet).

Na besmetting ontstaat er immuniteit tegen het virus, maar deze is meestal niet volledig en slechts tijdelijk.[3] Er zit ook een erfelijke kant aan het verhaal: mensen met bloedgroep O raken vaker geïnfecteerd,[4] terwijl bloedgroep B en bloedgroep AB gedeeltelijke bescherming bieden tegen symptomatische infectie.[5][6]

Vergelijkbare berichten

  • Nieuwe bewoners,

    Ook zijn er deze maand nieuw bewoners te verwelkomen, in de appartementen op de begane grond Nr. 31, Nr. 43 en nummer 45 en binnenkort ook op Nr. 33 maar die moet eerst nog worden opgezegd. Maar maak ook eens een praatje met de nieuwe bewoners zo dat ze zich ook welkom voelen.

  • Afgehandeld?

    De ondergrondse container is gereinigd voor de stank door de gemeente en de bestrating wordt met het onderhoud mee genomen ook de oprit met de gaten. Blijft dus even goed opletten met het afval in de ondergrondse container gooien staat dus nog even stuk van de grond dus let op met je voetjes. Zodra meer…

  • Glazenwasser.

    Het probleem van de glazenwasser is opgelost, de dames Mevr. van Rinsum en Mevr. Janssen hebben het over genomen van Coby die het velen jaren heeft gedaan voor de bewoners TOPPIE Coby. En mededeling van de glazenwasser de prijs van dit jaar en volgend jaar gaat niet omhoog. Dus hopen we weer op jaren lange…

  • Wijkverpleegkundige,

    Onderwerp: Wijkverpleegkundige op locatie Rauwendeal. Aan alle bewoners, Per woensdag 15 juli zal onze wijkverpleegkundige Maartje elke woensdag van 13.00  tot 16.00 aanwezig zijn op de rauwendeal op het kantoor op de bendenverdieping. (waar we voorheen ook zaten) Hiermee hopen we weer een korte lijn te hebben met de bewoners die zorg gerelateerde vragen hebben….

  • Wijziging,

    Denk er aan per 1 januari ‘26 wijzigt PreZero in.DAR Deze maand ontvangt u nog de nieuwe afval pas die u naar 1 januari moet gebruiken. lees hier onder door op de link te klikken de bnieuwe regels. Afval wijzer voor de DAR

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *